Na plecach czy na boku? Wiecie jak spać wygodnie?

To, w jakiej pozycji śpimy, jest ważne dla naszego zdrowia. Zarówno niewygodne materace, stelaże jak i najczęściej wybierana pozycja w jakiej zasypiamy może mieć niekorzystny wpływ na nasz sen, wypoczynek i stać się przyczyną porannego bólu mięśni a także złego samopoczucia o poranku.

Poniżej kilka zdań o najpopularniejszych pozycjach w jakich śpimy.

POZYCJA EMBRIONALNA

Czy wiecie, że niemal 50% osób tak zasypia! Byż może dlatego, że taka właśnie pozycja płodu w łonie matki gwarantuje bezpieczeństwo. Jednak dla osoby dorosłej podkurczone nogi i zgięty nienaturalnie w łuk kręgosłup nie sprzyjają zdrowiu. W okresie prenatalnym napięcia mięśni łagodziły wody płodowe. Podczas snu w naszym własnym łóżku jest jednak inaczej. Ponadto narządy wewnętrzne są uciskane, może pojawić się także międzyłopatkowy bół mięśni.

NA WZNAK

Jest to polecane i zdrowe ułożenie ciała. Odciążamy nasz kręgosłup, pozwalamy odpocząć kończynom i rozciągamy mięśnie grzbietu i pleców. Leżąc na plecach powiększamy pojemność płuc co sprzyja lepszemu i szybszemu dotlenieniu całego organizmu. Dla osób ze schorzeniami dróg oddechowych ta pozycja nie zawsze jest polecana choćby ze względu na możliowość wystąpienia bezdechu. Pozycja na wznak wzmaga też chrapanie.

NA BRZUCHU

Bardzo popularna pozycja. Warto jednak pamiętać, że uciskamy twarzoczaszkę, przeponę i narażamy się na ból karku. Unikniemy tych problemów dosyć łatwo – wystarczy miękki materac lub topper albo jasiek ułożony pod brzuchem.

NA BOKU

To polecana i jedna z lepszych pozycji dla naszego organizmu. Nogi w tej pozycji powinny być lekko ugęte w kolanach – mniej w niż w pozycjoi embrionalnej a pomiędz kolana warto włożyć jaśka. Plecy – prosto, wówczas kręgosłup jest rozluźniony a narządy wewnętrzne nie są uciskane. Warto wybrać spanie na prawym boku, ponieważ nie uciskamy serca i ułatwiamy właściwe krążenie krwi.

Dobrej nocy 😉

Na podstawie tekstu zamieszcznego w "PORADNIK ZDROWIE" Nr 9.